Houstrup logo

 

Sommerhusbyen Houstrup

Grundejerforeningen ”Sommerhusbyen Houstrup”.

Generalforsamlingen lørdag den 06. april 2023 kl. 10.00 på Restaurant Stausø.

Dagsorden:

  • 1. Valg af dirigent som godkender eventuelle fuldmagter.
  • 2. Valg af stemmetællere.
  • 3. Bestyrelsens beretning om foreningens virke siden sidste generalforsamling.
  • 4. Regnskab 2022 - Godkendelse af regnskabet for 2022.
  • 5. Budget 2023 – Godkendelse af budgettet for 2023.
  • 6. Kontingent for 2023.
  • 7. Henlæggelse til grundvandssænkning.
  • 8. Indkommende forslag.
  • 9. Bestyrelsens forslag. Bestyrelsen har to forslag.
  • 1. Sammenslutning af samtlige sommerhus grundejerforeninger, herunder kontingent kr. 20,- for samtlige medlemmer (betales af likvide midler).
  • 2. Oplæg om ideer og overvejelser om det videre arbejde med søen og arealerne i tilknytning hertil.
  • 10. Valg til bestyrelsen og suppleanter til bestyrelsen.
  • 11. Valg af revisor og revisorsuppleant.
  • 12. Eventuelt.

Orientering om legepladsudvalgets virke siden sidste generalforsamling.

Fra foreningens 259 parceller var der fremmødt 91 personer heraf 50 stemmeberettigede medlemmer samt ingen ved fuldmagt.

 

Formand Peter Kristensen var desværre forhindret i at deltage i generalforsamlingen grundet en ulykke. Frants Bilde Kjeldsen bød i Peter Kristensens fravær velkommen til foreningens ordinære generalforsamlingen 2023 og kunne samtidig glæde sig over at se, at så mange af foreningens medlemmer var mødt op.

 

Inden den ordinære generalforsamling, vil vagthavende fra beredskabet Beredskabsinspektør Søren Christensen fortæller om brandsikkerhed inde, ude og i naturen foranlediget af branden sidste år i vores område – samme dag som vi fejrede grundejerforeningens 50-års jubilæum.

 

Søren Christensen kom blandt andet ind på følgende forhold.

 

Folder udleveres til gæster i sommerhusudlejning via Esmark, Sol & Strand m.fl. Hæng den på opslagstavlen med adressen på sommerhuset.

Hvad kan vi gøre inde i sommerhuset:

• Fyr rigtig op i brændeovnen.

• Få besøg af skorstensfejeren 1 gang årligt.

• God afstand til brændbare materialer.• Askespand tilgængelig placering.

• Tildæk ikke el radiatorer.

• Stearinlys placeres i god afstand til brændbare materialer erstattes eventuelt med LED

lys.

• Placer røgalarm ved elmåler og gerne flere røgalarmer og evt. serieforbundet, test dem

jævnligt.

• Vandslukker eller forstøver og brandtæppe.

Hvad kan vi gøre udenfor sommerhuset:

• El-grill til udlejningsgæster og gasgrill til eget brug anbefales.

• Store grill 5 meter afstand til bygning ved almindeligt tag, 15 meter ved stråtag. Små grill

må gerne komme tættere på.

• Sørg for grundig rengøring ofte.

• Bålplads Ikke tilladt.

• Undgå ukrudtsbrænder.

• Undgå kvashegn.

• Fjern løvfald i tagrender og rundt om skorsten og bevoksning tæt på bygning, gran- og

fyrkogler er små missiler og spreder ilden.

• Ha’ en haveslange eller vandslukker.

Hvad kan vi gøre sammen:

• Branddasker placeret på vejen - husk de skal vedligeholdes.

• Beskær jeres træer langs vejen, så der kan komme en skraldebil/brandbil igennem.

Herefter gik forsamlingen over til den ordinære generalforsamling.

Referat:

Ad.: 1.

Finn V. Christensen blev foreslået og valgt som dirigent med akklamation. Finn V. Christensen konstaterede samtidig, at bestyrelsen ikke havde modtaget fuldmagter til godkendelse.

Finn V. Christensen konstaterede herefter, at generalforsamlingen var lovlig indkaldt jf. foreningens vedtægter.

Finn V. Christensen foreslog samtidig, at punkt 8 på dagsordenen flyttes ned til punktet eventuelt. Det tilsluttede generalforsamlingen sig.

Ad.: 2.

Jesper Meyer og Morten Stoltze blev foreslået og valgt som stemmetællere med akklamation.

Ad.: 3

Frants Bilde Kjeldsen fremlagde beretningen på vegne af Peter Kristensen. En beretning som Peter Kristensen havde nået at skrive før sin ulykke.

”Peter Kristensens beretning lyder således:

Jubilæumsfesten.

Jeg vil gerne starte med at fortælle om vores jubilæumsfest den 13. august 2022. Den forløb planmæssigt og i strålende solskin.

Der var mødt en del børn op til orienteringsløb om formiddagen. Senere i teltet om eftermiddagen var der kaffe og en lækker chokoladekage, der var sponseret af Købmand Hansen Henne Strand. Der blev hygget, og snakket og fortalt anekdoter af 4 husejere, der har haft sommerhus her i Houstrup siden sidst i 60’erne.

Vi nød eftermiddagen og det gode vejr, indtil vi kunne lugte røg – og det var ikke fra grillen.

Så ændrede situationen sig. Nogle stoppede biler, der var på vej til stranden, andre fik fat på branddaskere og hjalp til med slukningsarbejdet, mens nogle var bekymret for deres huse og området. Der kom brandbiler fra flere stationer og fra beredskabsstyrelsen. Der var vagter på hele natten og efterslukningsarbejdet stod på det meste af søndagen.

Vi drøftede om vi kunne holde vores fest om aftenen med fælles grill. Vi besluttede dog at fortsætte og brandvæsenet og beredskabsstyrelsen fik heldigvis styr på branden.

Men trods branden fik vi nogle hyggelige timer om aftenen, og jeg vil gerne takke vores festudvalg for en veltilrettelagt fest.

Tak skal I have.

Strandrensning.

I år er der strandrensning lørdag den 20. maj kl. 10.00 fra Houstrup Strand, hvor Varde Kommune stiller 4 køretøjer til rådighed og grundejerforeningerne i området er værter med pølser, øl og vand samt lidt godt til børnene.

Så husk at møde op, så vi kan få en ren og imødekommende strand igen i år.

Ordensregler.

Vi i bestyrelsen har set på vores ordensregler for området, som nok er 50 år gamle, og som trænger til en revidering.

Der ligger nogle kopier af ordensreglerne på de enkelte borde, så har I mulighed for at læse dem og komme med gode ideer og nye input, som vi kan arbejde videre med i bestyrelsen.

Jeg vil foreslå, at I skriver jeres ideer og input ned på bagsiden af ordensreglerne og afleverer dem til bestyrelsen, når vi slutter generalforsamlingen. Det kan selvfølgelig også være, at I synes at tiden er løbet fra et sæt ordensregler for vores område – så er det det I skriver.

Miljøstationen i Houstrup.

I forhold til Miljøstationen i Houstrup har jeg kontaktet Din Forsyning. Grenpladsen har åben til og med den 16. april og igen fra den 06. november til den 26. november i år.

Husk nu at affald, der ikke kan komme i de opstillede containere på miljøstationen, ikke må smides ved siden af, men skal køres til genbrugspladsen på Kastkjævej 130 i Nørre Nebel.

Den har åbent alle dage hverdage fra kl. 11.00 til kl. 15.00 og på lørdag, søndag og helligdage fra 09.00 til kl. 15.00. Så der er ingen undskyldning for at smide affald ved siden af containerne på miljøstationen.

Veje og stier.

Der er blevet fældet mange træer i vores område de sidste par år, men jeg vil stadig gerne have, at I går ud og kigger på jeres træer og får fjernet eventuelle rådne træer samt de træer, der hælder ud over veje og stier.

Jeg fjernede et træ på Sdr. Skovvej sidst, der var stormvejr. Hybenroser bør som minimum klippes ned til jorden og køres over med en plæneklipper.

Husk renovationsbilerne, brandbiler og kommunens traktor skal også kunne køre på vejene uden at komme i nærkontakt med bevoksningen.

Og så har vi langt om længe fået asfalteret Strandvejen og tungerne vil også blive lavet i løbet af dette forår.

Handler med sommerhuse.

Ved private handler af sommerhuse, vil det hjælpe bestyrelsen meget, hvis I vil give os besked, så vi har mulighed for at rette i vores ejerinfo, dermed får vi samtidig mulighed for at sende et velkomstbrev ud til de nye ejere. Vi kan se, at der også mangler en del opdateringer på hjemmesidens ejerinfo.

Så appellen skal lyde til jer om, at I også lige tager jer tid til at tjekke jeres ejeroplysninger på foreningens hjemmeside.

Og så ser det ud til, at Facebooksiden ”Sommerhusbyen Houstrup info”, er kommet rigtig godt fra start med over 140 medlemmer.

Dispensationssager.

I forhold til dispensationssager er der i øjeblikket ikke en konkret tilbagemelding fra Varde Kommune på Foreningens ønske om, at bestyrelsen bliver hørt i samtlige dispensationssager i vores område.

Varde Kommune er i gang med at indfase et nyt system, der skal lette adgangen til dispensationssager – tidshorisonten er pt. ukendt.

Bestyrelsen opfordrer derfor samtlige grundejere tilknyttet Sommerhusbyen Houstrup til egenhændigt at orientere bestyrelsen om eventuelle dispensationssager, indtil Varde Kommune har et nyudviklet system op at køre.

 

Grøfter og grundvandssænkningsanlægget.

Grøfter i området er blevet renset for grene, nåle og sandaflejringer.

Grundvandssænkningsanlægget virker fint. I 2021 fik vi 789 mm og i 2022 736 mm regn, så der er langt op til de 1000 – 1100 mm regn, vi har fået flere af de tidligere år.

Rørledninger er derfor ikke blevet presset så hårdt de sidste par år.

I bestyrelsen er vi af den opfattelse, at vi fortsat skal spare op til udskiftning af de gamle ledninger. Vi har indtil nu skiftet ca. halvdelen af ledningerne.

Bestyrelsens to forslag.

Lige kort om bestyrelsen to forslag til generalforsamlingen.

Peter Kristensen, Mogens Eskesen og Martin Hedegaard deltog i Sommerhusgrundejerforeningernes årlige fællesmøde først på året her i 2023.

Det afgørende punkt på dagsordenen er overvejelserne om etablering af en forening/sammenslutning af samtlige sommerhusgrundejerforeninger – 26 stk. – i Varde Kommune.

Hovedårsagen til, at der er behov for at etablere en fælles forening er, at det kan give mere formel og reel indflydelse på planer og strategier fra et nationalt, regionalt og kommunalt niveau i forhold til udviklingen af vestkysten som turismemagnet mm.

Udgangspunktet er, at der vil blive valgt 2 personer fra hver grundejerforening, der har stemmeret på den nye forenings generalforsamling.

Der er foreslået et årligt kontingent på kr. 20,00 pr. grundejer. Det giver for Houstrup Grundejerforening en årlig udgift for 259 parceller på kr. 5180,00, der foreslås finansieres af likvide midler.

Mogens og Martin vil nærmere redegøre for forslaget på et senere punkt på dagsordenen.

Herudover har Mogens og Peter udarbejdet et oplæg om ideer og overvejelser om det videre arbejde med søen og arealerne i tilknytning hertil.

Mogens vil nærmere redegøre for forslaget under et senere punkt på dagsordenen.

Legepladsudvalget.

Legepladsen vil Birgitte fortælle om under punktet eventuelt på dagsordenen.

Dette var Peter Kristensens beretning.”

Bemærkninger fra mødedeltagerne til beretningen:

Der var fra flere sider kritik af bestyrelsens politik omkring slæbning og vedligehold af grusvejene i området.

Bestyrelsen vil på førstkommende bestyrelsesmøde tage punktet op til fornyet overvejelse om, hvorledes vi i fremtiden kan imødekomme den fremsatte kritik og de fremsatte ønsker.

Bestyrelsen blev opfordret til en dialog med Guldvangen om pasning af veje, da deres veje er i meget bedre stand end vores.

Samtidigt blev alle opfordret til at fylde huller i vejene op med grus fra depoterne inden slæb.

Henrik Schultz på Anders Lyhnesvej 18 mener ikke, at der er træk på dræn fra grundvand, idet der står vand på grunden. Peter Kristensen undersøger sagen nærmere.

Beretningen blev godkendt med akklamation.

Ad. 4.

Kasserer Mia Stoltze gennemgik regnskab 2022 for foreningens drift. Regnskabet blev godkendt.

Ad.: 5.

Kasserer Mia Stoltze gennemgik budgettet for 2023.

Budgettet blev godkendt.

Ad.: 6.

Kontingentet for 2023 på kr. 1500,00 blev godkendt.

Ad.: 7.

Bestyrelsen foreslog, at der på kontoen for grundvandssænkning indsættes kr. 200.000,00.

Forslaget blev godkendt.

Ad.: 8

Bestyrelsen har ikke modtaget forslag ved fristens udløb.

Ad.: 9

Pkt.: 1 Sommerhusgrundejerforeningernes i Varde Kommune holder et årlige fællesmøde.

Det afgørende punkt på dagsordenen er overvejelserne om etablering af en forening/sammenslutning af samtlige sommerhusgrundejerforeninger – 26 stk. – i Varde Kommune.

Hovedårsagen til, at der er behov for at etablere en fælles forening er, at det kan give mere formel og reel indflydelse på planer og strategier fra et nationalt, regionalt og kommunalt niveau i forhold til udviklingen af vestkysten som turismemagnet mm.

Udgangspunktet er, at der vil blive valgt 2 personer fra hver grundejerforening, der har stemmeret på den nye forenings generalforsamling.

Bestyrelsen anbefaler, at Houstrup Grundejerforening tilslutter sig sammenslutningen. Der er foreslået et årligt kontingent på kr. 20,00 pr. grundejer. Det giver for Houstrup Grundejerforening en årlig udgift for 259 parceller på kr. 5180,00, der foreslås finansieres af likvide midler.

Forslaget blev godkendt

Pkt.: 2 Arbejde med sø areal. Mogens Eskesen præsenterer bestyrelsens forslag, der blandt andet går på, at

• Få styr på skelpæle til nabogrundene, hvorfor der tages kontakt til omkringliggende grundejere.

• Fjerne invasive arter herunder Glansbladet hæg og hybenroser.

• Arbejde for biologisk mangfoldighed.

• Fjerne nogle af de store træer.

• Forsøge at bekæmpe Gyvel og Pil.

• Plantes nyt herunder Skovfyr og Østrigs Fyr.

• Hjælp fra nabogrunde med, at de også fjerner invasive arter.

• Med udgangspunkt i et referencepunkt sætte et kort op (lægge ud på nettet) med et rudenet på 10

x 10 m, således at områdets brugere kan melde iagttagelser af flora, fauna og aktiviteter ind.

• På sigt og uden for budget en eventuel træbro for gangbesværede ud i søen.

Samtidig blev bestyrelsen opfordret til at drikke en kop kaffe med forperson for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening, der kommer meget i området, med henblik på sparring.

Flere grundejere ønsker en mere konkret og langsigtet plan, da der er bekymring for økonomien.

Generalforsamlingen bemyndigede bestyrelsen til at igangsætte projektet inden for rammerne af budgettet (50 TDKK).

 

Bestyrelsen blev på det kraftigste opfordret til at etablere et udvalg i stil med legepladsudvalget, der sammen kan arbejde på en konkret plan for området og med et realistisk budget, der kan forelægges generalforsamlingen i 2024.

Bestyrelsen kan tilslutte sig, at der nedsættes et udvalg til at varetage det videre arbejde udarbejdelse af en plan for søområdet og et tilhørende budget, der kan forelægges generalforsamlingen i 2024.

Medlemmer, der er interesseret i at indgå i det videre arbejde bedes henvende sig til Formand Peter Kristensen på mail eller telefon 42394414.

Ad. 10.

Peter Kristensen og Mogens Eskesen blev foreslået til bestyrelsen. De blev begge valgt med akklamation.

Som suppleanter blev Britt Øllgaard og Erik Gross valgt – ligeledes med akklamation.

Ad.: 11.

Folmer Pultz og Ida Damborg blev valgt til henholdsvis revisor og revisorsuppleant – ligeledes med akklamation.

Ad.: 12

Birgitte Kristiansen gav en kort orientering om legepladsudvalgets arbejde i det forgangne år. Legepladsdag er planlagt til den 07. maj 2023, der skal males og græsplænen ved fodbold net skal ordnes.

De enkelte medlemmer blev opfordret til at opdatere e-mailadresser ved Klinting Vandværk, så vandværket bedre kan informere om eventuelle driftsudfald.

 

Ordstyrer Finn V. Christensen takkede for god ro og orden og gav derefter ordet til Frants Bilde Kjeldsen, der takkede ham for veludført arbejde som ordstyrer.

 

Generalforsamlingen blev afsluttet sædvanen tro med nogle snitter og efterfølgende kaffe.

 Houstrup den 06. april 2023.

 

Finn V. Christensen Dirigent

Frants Bilde Kjeldsen Referent/sekretær


Peter Kristensen Formand

Mia Stoltze Kasserer

Mogens Eskesen Bestyrelsesmedlem

Martin Hedegaard Bestyrelsesmedlem